טיפול בפוסט טראומה

טיפול בפוסט טראומה PTSD

בשפה השגורה המילה טראומה מתייחסת לכל חוויה קשה. אולם, כשמדובר בטיפול בטראומה הכוונה לאירועים המשאירים צלקת קשה וקשיים תפקודיים. האירוע יכול להיות חוויה חד פעמית או חוויה חוזרת ונשנית. החוויה משאירה תחושות חרדה, דיכאון, מחשבות טורדניות, פלאשבקים ורגישות יתר עד הימנעות מגירויים המזכירים את האירוע הטראומטי. המדד לצורך בטיפול איננו עצמת החוויה, אלא החותם שהיא משאירה על האדם. גם אירועים שאינם מסכני חיים יכולים להשאיר חותם טראומטי על האדם ואז יש צורך בטיפול. לעומת זאת, אירועים מסכני חיים עשויים לא להשאיר חותם ואז אין צורך בטיפול.

לפעמים, החוויה הטראומטית איננה גורמת באופן מידי לתגובה קשה, אלא נשארת "מוקפאת" ותתבטא בשלב מאוחר יותר או בעקיפין בקשיי תפקוד, או במישרין כתוצאה מגירויי מעורר שיציף את הטראומה ה"קפואה".

טיפול בפוסט טראומה בחיפה
פוסט טראומה מתבטאת בארבעה מישורים: 1. "התנסות מחודשת" באירוע הטראומתי שמתבטא ב"פלאשבקים" או בסיוטי לילה 2. הימנעויות ממצבים המזכירים את הטראומה 3. ירידה ביכולת לחוש רגשות חיוביים, והתנתקויות 4. רגישות יתר הכוללת קשיי שינה, ודריכות יתר. כמו כן ישנן גם תופעות פסיכולוגיות כמו פגיעה ביכולת הריכוז, התפרצויות כעס וכן תחושות של פחד מוגבר, חוסר אונים וייאוש. פוסט טראומה גורמת גם לפגיעה באיכות החיים, בתפקוד בעבודה, בחיי המשפחה ובתפקוד חברתי.

טיפול בפוסט טראומה בצפון
כיום ידוע ששתי שיטות הטיפול היעילות לטיפול בפוסט טראומה הן טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT) וטיפול EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing ) – עיבוד מחדש והקהיה שיטתית באמצעות תנועות עיניים. שתי שיטות טיפול אלו מומלצות כשיטות היעילות ביותר, על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) שפרסם בשנת 2013 קווים מנחים לטיפול בלחץ ובמצבי פוסט טראומה. שיטת ה-EMDR פועלת לעיבוד האירוע הטראומטי ובכך מקלה משמעותית על המצוקה הפוסט-טראומטית. טיפול התנהגותי-קוגניטיבי מפחית את התגובתיות הפיזיולוגית לטראומה וכן עוזר לשנות את התגובות הקוגניטיביות והרגשיות.

ניתן לשלב טיפול תרופתי במיוחד כאשר החרדה גבוהה מאוד ורמת הפגיעה התפקודית גבוהה.

אני משלבת בין EMDR, CBT והרפיה, ומתאימה את הטיפול למטופל ובכך המטופל מקבל ארגז כלים הכולל שיטות אשר הוא יכול להשתמש בהן גם במצבים אחרים לאורך חייו.